A few squares of dark chocolate every day might cut the
risk of serious heart disease by helping to stave off the
hardening of arteries, according to a recent study published.
Researchers from University Hospital in Zurich studied
20 male smokers, who are at greater risk of hardening arteries
characteristic of coronary heart disease, to see the effects
of dark and white chocolate on arterial blood flow.
The group, who were asked to abstain from eating foods
rich in antioxidants for 24 hours, were given 40 grams (2
ounces) of chocolate to eat.
After two hours, ultrasound scans revealed that dark chocolate
-- made up of 74 percent cocoa solids -- significantly improved
the smoothness of arterial flow, whilst white chocolate,
with four percent cocoa, had no effect, the study published
in Heart magazine said.
The researchers, who said further studies were needed,
suggested that the possible benefits arose from the antioxidants
in dark chocolate.
"Only a small daily treat of dark chocolate may substantially
increase the amount of antioxidant intake and beneficially
affect vascular health," they said.
- More articles on Chocolate