Breakfast
Beats Back Forgetfulness
Excerpt
By Nancy A. Melville, HealthScoutNews
(HealthScoutNews) -- Older people who don't remember to eat breakfast
may be setting themselves up for a day of forgetfulness.
That's the conclusion of recent research on 22 men and women
between the ages of 61 and 79 that showed that eating breakfast
-- whether it's carbohydrates, protein or even just fat -- improved
short-term memory.
Over the course of four days, those being tested at the Baycrest
Centre for Geriatric Care in Toronto were given nutrient beverages
of pure carbohydrate, pure protein, pure fat or a placebo with
no energy.
They were then given a "paragraph recall" test, in
which they were told a story and then asked to recall details
at 15 minutes and then an hour after hearing the story.
After the first 15 minutes, those who had ingested the nutrient
beverages had significantly improved memory, compared to those
who took the placebo, who had no memory improvements.
The results, which were published in a recent issue of American
Journal of Clinical Nutrition, are significant in light of
earlier studies, says the study's author, Randall Kaplan, a researcher
at the University of Toronto and Baycrest Centre for Geriatric
Care.
Kaplan says previous studies have linked carbohydrates -- and
specifically, glucose, or sugar, intake -- with memory benefits,
but improvements have not been seen with other nutrients.
"The thinking has been that any type of carbohydrate could
increase blood sugar, that that increases glucose supply to the
brain and that's what could improve memory," says Kaplan.
Although the results on the hour-later test were strongest for
those who had taken the carbohydrate beverage, all those tested
showed improvements after 15 minutes, even without the inclusion
of carbohydrates.
"We found that protein, fat and carbohydrate all improve
memory, even though protein and fat do not increase blood sugar
levels," Kaplan explains.
"So that was the surprising finding -- that any energy source
seemed to be able to improve memory initially and that blood sugar
does not have to increase for memory to be enhanced," he
says.
Kaplan says the improvements could be the result of any number
of brain processes sparked by the nutrients, including changes
in insulin and serotonin levels.
On the longer-lasting effects of carbohydrates, he speculates
that the elevation of blood glucose levels may prompt a synthesis
of certain brain transmitters, causing sustained memory benefits.
Nutritionist Tammy Baker, a spokeswoman for the American Dietetic
Association, says studies have shown the benefits of breakfast
extend back to youth, with children scoring higher on tests, having
more energy and even having lower tardiness and absenteeism when
regularly eating the meal.
She adds, however, that the elderly may see the most improvements
from breakfast because, unlike younger people, their bodies have
lower compensatory resources for meals that are missed.
"As we age, our bodies are not able to compensate as well
for missed meals," she says.
Baker says the longer-lasting benefits of the carbohydrates seen
in the study are testimony to the way glucose is known to offer
a brain boost.
"Any fuel is better than no fuel, but for the immediate
kick to start the brain, carbohydrates are really the preferred
fuel," she says.
So how does that translate into real food?
An ideal breakfast, says Baker, would include a bowl of healthy
cereal with milk and perhaps some fruit.
Other nutritious high-carb breakfasts would include a bagel or
French toast, also with fruit.
In terms of preserving memory over the long-term, experts say
important factors include exercising regularly in order to improve
blood flow circulation, maintaining a healthy body weight, and
eating a diet that's low in saturated fat and high in fiber, fruits
and vegetables.
Research has also shown that vitamins A, C and especially E can
help in various ways to boost the brain cells involved in memory.
What To Do
If the notion of eating right and exercising to keep yourself
alert and healthy seems a little daunting, here's helpful information
from the American Dietetic Association on Motivation
Boosters For Healthy Living.
And visit the U.S. Centers for Disease Control and Prevention's
site on Healthy
Aging for Older Adults for more information.
Reference
Source 101
For more information on how to prevent other diseases, use
PreventDisease.com's "Quick
Prevention Resources".
|